donderdag 11 november 2010

Ding 12,13 en 14

                  






Twitter, Online Bookmarking, Chatten


Hoe ik er persoonlijk over denk heb ik in het vorige blog al uitgebreid verteld, maar misschien ga ik dat nog wel herzien. Heel voorzichtig zet ik in ieder geval mijn eerste stapjes op het Twitterpad, en ben volop aan het onderzoeken wat ik er allemaal mee kan. Moet zeggen dat ik toch wel nieuwsgierig ben geworden.

En wat de bibliotheek ermee kan? Ik vind dat toch lastig te beantwoorden.
Want hoe ga je dit in de praktijk invullen? Het is toch bijna onmogelijk dat een advieskracht tussendoor zit te Twitteren? Net zo goed als dat er tijdens uitleenuren aan de 23Dingen kan worden gewerkt. Dat gáát toch gewoon niet lukken? Buiten het feit dat dat dit ook de klantvriendelijkheid niet ten goede komt, schiet het echt helemaal niet op!
Steeds maar in-en uitloggen, en uiteindelijk nog geirriteerd raken wanneer een klant, zich nergens van bewust, iets aan je vraagt. Voor mij voelt dat niet goed!
Voor mensen die achter de schermen werken zal het minder problemen geven, en zeker zinvol kunnen zijn elkaar op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen in Bibliotheekland. Maar ook dan zou je moeten kunnen filteren welk nieuws voor jouw werk of afdeling interessant is.

Een Delicious-account, daar heb ik toch minder moeite mee. Een account waar ik al mijn favoriete websites in kan stoppen en kan ordenen en waar ik ook weer anderen mee kan helpen, of zij mij, is natuurlijk handig ook voor een medewerker KLS of MIA. Ik had dit account nog van een vorige cursus, dus weer actief gemaakt. Weet dat er toen ook een voor de Kopgroep is gemaakt. Wat daar verder mee is gebeurd, is me niet bekend. Even mee geoefend toen, en daarna is het weer uit mijn systeem verdwenen.

Dan hebben we nog het Chatten. Ja, dat is voor mij toch wel behoorlijk hetzelfde communiseren als wat je met hyves of MSN kan doen. Dus meer van hetzelfde, wat voegt dat eigenlijk nog toe? Wat het voor de bibliotheek kan betekenen? Misschien wel weer iets voor de back-office, maar dan zou daar iemand moeten zijn die constant paraat en met chatten bezig is, anders wordt het een verkapte vorm van e.mailen, volgens mij. Maar of het ook werkbaar is.........



2 opmerkingen:

  1. Hoe en waar je chat maakt niet uit.
    Het gaat om het fenomeen chatten op zich en wat je daarmee binnen de bibliotheek zou kunnen doen.

    En dat zou bijv vragen van klanten beantwoorden kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tussendoor twitteren werkt inderdaad niet, want het zal dan een volwaardig onderdeel van jullie dienstverlening moeten worden waar een aantal medewerkers de tijd en ruimte voor krijgen. Het uitsturen van een mailing over bijvoorbeeld een activiteit in de bibliotheek doen jullie toch ook niet tussendoor?

    BeantwoordenVerwijderen