maandag 13 december 2010

Ding 21

            

      
 Sociale bibliotheek catalogi,
Aquabrowser en Worldcat

Door ding 21 word ik toch wel gedwongen om wat verder stil te staan bij de verschillende catalogi. Gewoontegetrouw ga ik altijd eerst zoeken in onze eigen catalogus.
Onze catalogus wil zeggen van de Kopgroep. Vergeleken met een Belgische bibliotheek in Brugge, staan wij nog in de kinderschoenen. Is het gevraagde hier niet aanwezig gaan we naar zoeken.bibliotheek.nl en daarna kijk ik bij Hollandnet. Wat nou precies "Aquabrowser" inhoudt? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, en nooit zozeer over nagedacht. Nu ik alles hierover een beetje heb doorgenomen begint de informatie langzaam bij me door te sijpelen. Het is dus een zoekmachine!
Maar waarom heet deze zoekmachine nou Aquabrowser?
Misschien een beetje dom, maar waarom Aqua? Dat had toch ook Apple kunnen zijn, of van mij part Cloud?
Maar goed die Aquabrowser, met daaraan toegevoegd My Discoveries, is dus al behoorlijk sociaal aan het worden, naar mijn idee. Ik heb dat es bekeken via het 23dingen account. De woordenwolk links met aanverwante zoekresultaten kende ik natuurlijk al, maar al die tags die je zelf bij My Discoveries kunt invoeren, de zoeklijsten, en waarderingen en recensies, maakt het een stuk interessanter.
Dan heb ik nog even gekeken in Worldcat. Mooi, wat je daar allemaal al in kan vinden. Zou ik best vaker mee willen werken. Grappig is wel wanneer ik mijn eigen postcode invoer, dan kom ik bij Libraries in de VS terecht, omdat mijn postcode daar ook wordt gebruikt om een locatie aan te geven. Lijkt me een beetje gecompliceerd om daar mijn boek op te gaan halen.
Maar zolang we hier nog niet werken met genoemde Worldcat houd ik het dus nog maar even bij mijn eigen "Worldcats" thuis.......


4 opmerkingen:

  1. Ja hoe het bij je katten thuis maar zien er onduegend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom vind je MyDiscoveries interessanter worden door het toevoegen van zoeklijsten, waarderingen etc.? Kan je dat uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja,ik heb het idee dat je dan iets meer "tastbaars" in handen hebt, waar je iets mee kan. Je kunt zelf actiever mee doen met het samenstellen van de catalogus en van de recenties en meningen van anderen kun je ook weer veel leren. Dit missen wij met ons Concerto systeem. Er is een feitelijke annotatie waar bij wijze van spreken in honderd jaar niets meer aan veranderd. Op grond daarvan ga je klanten adviseren. Erg zwart-wit vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen dat je deze toevoegingen van klanten gebruikt om andere klanten weer te adviseren. Dat is alleen maar een waardevolle aanvulling op je advies.

    BeantwoordenVerwijderen