Eigenlijk ben ik ook nog niet eens drie jaar in dienst. Ben ik niet een beetje te "wijsneuzig" wanneer ik het even ga hebben over de Bibliotheek 2.0? Alsof ik even zal gaan vertellen hoe het moet, en wat ik er van vind.
Ik heb er de afgelopen week wel veel informatie over gezocht en gelezen. En misschien moet ik het dan maar zo zien, dat ik, omdat ik nog niet zo vastgeworteld zit in de oude gewoonten en gebruiken, meer opensta voor nieuwe en andere ideeën? Hoe klinkt dat?
Zoeken.bibliotheek.nl gaat door het toevoegen van my discoveries al aardig in de richting van een sociale catalogus, dus Web2.0, lijkt mij.
Hij kan alleen daar zelf nog geen conclusie uit opmaken of meedenken, maar daar zou dus nog heel veel in kunnen veranderen, zodat de gegeven informatie nog specifieker op het profiel van de klant wordt toegespitst.
We moeten dus meer over de historie van de klant te weten zien te komen. Informatie die wij kunnen halen uit recensies op door hem gelezen boeken, welk genre hij graag leest etc.
Zo kan de zoekmachine zich een beeld vormen van het profiel en de interesses van de klant, en hiermee kan dan gerichtere informatie worden gegeven.
Dit zie je bijvoorbeeld ook al bij de Wehkamp gebeuren. Zij weten op een gegeven moment exact welke schoenen, kleding etc. jij nodig hebt. Ze weten je maat, je favorieten en bijna ook hoeveel geld je in je portemonnee hebt zitten.
Momenteel bedenken wij (bibliotheekmedewerkers) bij de Kopgroep alles zelf nog.
De klanten zijn afhankelijk van hoe wij persoonlijk de vragen interpreteren en op zoek gaan, en het antwoord kan dan per adviesmedewerker verschillen.
Maar waarom, om te beginnen, Librarything niet meteen in een keer koppelen aan Aquabrowser, dan hebben we toch precies wat we willen, of is dat te simpel gedacht?
Wat dat betreft ziet Worldcat er al heel erg gelikt uit. Heeft al heel veel mogelijkheden, voorzover ik dat als leek kan beoordelen.
Dus ook weer: waarom niet meteen doorstomen naar een systeem als Worldcat, of dat verder uitwerken? Zijn we meteen één van de gezamenlijke bibliotheken "all over the World".
Eendracht maakt toch macht?
Misschien kunnen we zo alle landelijke en gemeentelijke bezuiniggingen het hoofd bieden...........
Ik heb de filmpjes van Dennis Eijsten over de mogelijke toekomstige digitale benadering van onze klanten en toekomstige klanten bekeken.
Ja, er zal een onderscheid blijven tussen de verschillende typen klanten. Jong en oud, en verschillende generaties.
En ja, ook als personeel zullen wij behoorlijk flexibel moeten zijn of worden, bereid zijn te leren, en open moeten staan voor al die nieuwe vormen van informatievoorziening.
Enigzins de huidige werkwijze handhaven, maar daarnaast gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden, lijkt mij, en niet te stug willen blijven vasthouden aan de oude tradities en gewoonten!
Ik heb dit proces al een keer gedeeltelijk meegemaakt, en gedeeltelijk op afstand gevolgd bij mijn oude werkgever, de Rabobank.
Ik werkte daar al meer dan vijftien jaar, en dan valt het niet mee om opeens een heel andere koers te moeten varen. Zal er niet teveel over uitwijden, maar ik zie wel dat een aantal dingen zich nu ook op dezelfde manier bij de bibliotheek aandienen.
Niet dat ik dus allemaal weet hoe het gaat en moet natuurlijk, maar toch zie ik ergens de gelijkenis.
Ook daar verdween de persoonlijke benadering, iets waar deze bank altijd goed in was geweest.
Of de Rabobank de goeie beslissingen toen heeft genomen, om de kantoren in de kleine kernen, vooral op het platteland, te sluiten, waar zijn oorspronkelijke kracht ooit vandaan is gekomen, is niet aan mij om te beoordelen.
En of het allemaal haalbaar is voor een bibliotheek die nu al zoveel moet bezuinigen, of dat ie juist daarom het roer drastisch om moet gooien?
Ik weet het niet, heb ik ook geen verstand van, maar ik ben heel blij dat ik dat niet hoeft te bedenken en te besluiten.........
Onderschat jezelf niet. Als je lang in de bibliotheek werkt kan je soms teveel 'vastzitten' in oude gewoontes.
BeantwoordenVerwijderenJuist de benjamins kunnen ons wakker schudden.
JA lol oude dingen roesten vast he
BeantwoordenVerwijderenof jong geleerdt is oud gedaan of zo
Maar alle ideeen zijn toch welkom???
Of alleen van de oude garde want die weten hoe het gaat???
Nee je heb er een gek idee over (vindt ik)
kom op zeg!
BeantwoordenVerwijderenKennis en mening is niet afhankelijk van leeftijd en de arbeidsjaren!
Je hebt een idee, kunt dat goed onderbouwen en presenteren, dat telt!!
Ik sluit me aan bij alle reacties want juist als 'benjamin' kan je een frisse blik mee brengen. En dat is wat bibliotheken hard nodig hebben.
BeantwoordenVerwijderenInteressant dat je de vergelijking maakt tussen wat er in de financiele wereld gebeurd en bij bibliotheken. Het sluiten van bankkantoren en zoveel mogelijk elektronische diensten aanbieden bood wel veel voordelen maar bleek ook niet het ei van Columbus te zijn. Van deze vergelijking valt dus zeker te leren dat het blijven luisteren naar en in gesprek blijven met de klant een belangrijk punt is. En dus vooral niet invullen wat we denken dat klanten willen. Dan moeten we al een heel end komen.